7 juli 2011

Röda vinbär i kaka




Vår vinbärsbuske är nu full av mogna bär som ser väldigt frestande ut. Men vinbär är ju ganska surt tycker jag, så varför inte göra något av dem som gör att man verkligen kan njuta av dessa somriga bär. Så lillasyster och jag bestämde oss för att baka en kaka igår och resultatet blev faktiskt riktigt gott. Bären kommer mer till sin rätt när de blandas med något sött. Till kakan hade vi vispgrädde men jag kan tänka mig att glass också passar utmärkt.

Röda vinbär i kaka (ugn 200 grader i ca 25 min)

Ingredienser:
75 g smör
3 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
2 dl vinbär

Gör så här:
  • Smörj en rund form, gärna med löstagbar kant, "bröa" den med ströbröd
  • Smält smöret
  • Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker och vetemjöl och rör till en jämn smet.
  • Häll smeten i formen och strö över vinbären
  • Grädda kakan i nedre delen av ugnen. Låt kakan svalna några minuter innan du lossar den från formen. Lägg en bakhandduk över.

Serveras med grädde, glass eller vaniljsås.


1 kommentar:

  1. Det är perfekt att passa på att skörda bär och baka av nu - så länge de finns. Din kaka ser god ut! :)

    Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera